Developed by JoomVision.com

محورهای سومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون

پیرو برگزاری موفقیت آمیز دو کنفرانس فقه و قانون در سال های گذشته از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی؛سومین...

محورهای سومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون

بسیاری از کارکردهای اساسی دین از رهگذر قانون به جامعه منتقل می شود

رئیس مرکز تحیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه بخش مهمی از رابطه دین و جامعه بر اساس قانون و چگونگی اجرای آن رقم...

بسیاری از  کارکردهای اساسی دین از رهگذر قانون به جامعه منتقل می شود

دکتر جلالی: مرکز تحقیقات با عمر کوتاه خود، فعالیت های مهمی را انجام داد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات مجلس و مرکز پژوهش ها دو بال مهم مجلس و نظام...

دکتر جلالی: مرکز تحقیقات با عمر کوتاه خود، فعالیت های مهمی را انجام داد

بررسی تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی

طرح "تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی" در نشست کمیته فقه اقتصادی شورای فقهی مرکز تحیقات...

بررسی تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی

پیشنهاد ساختار قانون جامع معاضدت حقوقی

گزارش علمی تحت عنوان مبانی و راهکارهای توسعه معاضدت حقوقی در جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد ساختار "قانون جامع...

پیشنهاد ساختار قانون جامع معاضدت حقوقی

تهیه گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس نهم توسط مرکز تحقیقات مجلس

گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان بر مصوبات مجلس نهمبه همراه راهکارهای رفع آنها در آینده، توسط مرکز تحقیقات...

تهیه گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس نهم توسط مرکز تحقیقات مجلس

تدوین گزارش راهکارهای تقنینی کاهش نرخ طلاق توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با استفاده از تجربه اساتید حوزه و دانشگاه وکارشناسان مسائل اجتماعی اقدام...

تدوین گزارش راهکارهای تقنینی کاهش نرخ طلاق توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

 conference2017 - small


Untitled-1

faslname


www.larijani


khabarname-icon


اخلاق-و-قانون

پرونده-های-علمی-ویژه

دستور جلسات





رابطه آموزش و محیط اجتماعی را محل مطالعات علمی، فقهی، حقوقی و تقنینی قرار دهیم
سه شنبه, 16 آبان 1396 ساعت 10:27

logo vezarat

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش، یک نقطه کانونی برای تحول و پیشرفت کشور است، گفت: اختلال در نظام آموزشی چه در محتواها، چه در قالب ها و چه متعلق های آموزشی، جامعه را در مسیر مضطرب شدن و ناهنجار شدن قرار می دهد.

 

آیت الله احمد مبلغی در دیدار با مدیرکل و معاونان آموزش و پرورش استان لرستان که در قم انجام گرفت، افزود: وضعیت مثبت و منفی در آموزش و پرورش تاثیرگذاری مستقیم بر پیشرفت و پسرفت جامعه دارد و پدیده ها و وضعیت های اجتماعی مهمی همچون فقر، بیکاری، یا رفاه و اشتغال و ... از آن متاثر می شوند.

*انواع سه گانه آموزش

وی گفت: آموزش در نگاه های امروزی شامل سه حوزه آموزش های اختصاصی، آموزش های عمومی و آموزش های ترکیبی (عمومی - اختصاصی) می گردد.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: حوزه آموزش های اختصاصی مدرسه ها، دبیرستان ها و دانشگاه ها است که آموزشی بنیادین و محوری است و حوزه عمومی آموزش عموم مردم در سطح جامعه است که انجام آن بر بسیاری از مقوله ها از جمله محیط زیست، رسانه و.... تاثیرات بسیار بالا و شگرفی دارد و آموزش ترکیبی آموزشی در سطح جامعه ولی متوجه به مخاطبان خاص و در ارتباط با زمینه های اجتماعی خاص است.

* اسلام و آموزش

آیت الله مبلغی گفت: در اسلام، متعلق آموزش سه امر دانش، مهارت و پاکی نفس است، غیر از دانش و مهارت، تهذیب نفس نیز نیازمند آموزش است، تربیت منهای آموزش معنا و مفهومی ندارد.

وی اظهار داشت: ما چندان به مقوله "آموزش از خاستگاه دین در قالب یک نظریه"، نپرداخته ایم، اگر بتوانیم با جا انداختن نظریه آموزش در دین، آن را پایه و مبنای سیاست گذاری و اقدامات قرار دهیم به نتایج مهم و سازنده ای دست پیدا خواهیم کرد و از نگاه احیانا سطحی و عادی به مقوله مهم آموزش عبور می کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: از نظر اسلام، انسان همیشه و در همه جا باید در یک روند کلان آموزشی، تعلیمی و تعلمی قرار داشته باشد، وقتی اسلام نگاه پایه ای و مبنایی به آموزش دارد ما باید برای پیشرفت مادی و معنوی کشور، آموزش را محوری اساسی، حساس، فراگیر، نیازمند بالندگی، پیوسته و چسبیده مدام به اخلاق، و در تعاملی جدی با جامعه قرار دهیم.

آیت الله مبلغی گفت: باید صدق، صداقت، اخلاق و علم از آموزش و پرورش به جامعه پمپاژ پیدا کند و امواج بازتاب های آموزش بر خانواده ها دائما رصد گردد.

* محیط و آموزش

وی ادامه داد:اگر بستر اجتماعی را به مثابه عامل موثر در تاثیرگذاری فعالیت های آموزشی فراهم نیاوریم، آموزش کاری چندانی از پیش نمی برد، ما باید به محیط اجتماعی به مثابه میدان راست آزمایی آموزش بنگریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر محیط و آموزش با هم هماهنگ وهمراه نباشند آموزش گاه حتی ممکن است در زمینه هایی تاثیرات منفی از خود برجای بگذارد به این معنی که از این رهگذر، آنچه در انسان به عنوان محتوای آموزشی تجمیع خواهد شد باعث سرخوردگی می شود.

آیت الله مبلغی گفت:سرخوردگی خود سبب ناهنجاری است؛ بنابراین باید رابطه بین آموزش و محیط اجتماعی را محل مطالعات علمی، فقهی، حقوقی و تقنینی و راهبردی قرار دهیم.

وی ادامه داد: وقوع حالت دوگانگی بین قول و عمل در سلوک و زندگی در محیط برای آموزش سم خطرناک است.

*رابطه حکومت و آموزش

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به نگاه اسلام در باب آموزش گفت: امام علی (ع) یکی از وظایف حکومت در قبال جامعه را پرداختن به آموزش مردم معرفی نموده است.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد:حکومت و دولت اسلامی باید با استفاده از امکانات معنوی، مادی، انسانی،رسانه ای و ...به بسط کمی و کیفی آموزش و توسعه زیرساخت های آن و ایجاد شرائط موفقیت برای آن همت اساسی بگمارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه لرستان نیازمند مسوولینی دلسوز و کوشا می باشد، گفت: امید است با این رویکرد از همه ظرفیت ها برای تعالی آموزش و پرورش در این استان استفاده شود.

 

گزارش نهايي علمي حلقات

کتابشناخت

مصاحبه هاي علمي