Developed by JoomVision.com

محورهای سومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون

پیرو برگزاری موفقیت آمیز دو کنفرانس فقه و قانون در سال های گذشته از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی؛سومین...

محورهای سومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون

بسیاری از کارکردهای اساسی دین از رهگذر قانون به جامعه منتقل می شود

رئیس مرکز تحیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه بخش مهمی از رابطه دین و جامعه بر اساس قانون و چگونگی اجرای آن رقم...

بسیاری از  کارکردهای اساسی دین از رهگذر قانون به جامعه منتقل می شود

دکتر جلالی: مرکز تحقیقات با عمر کوتاه خود، فعالیت های مهمی را انجام داد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات مجلس و مرکز پژوهش ها دو بال مهم مجلس و نظام...

دکتر جلالی: مرکز تحقیقات با عمر کوتاه خود، فعالیت های مهمی را انجام داد

بررسی تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی

طرح "تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی" در نشست کمیته فقه اقتصادی شورای فقهی مرکز تحیقات...

بررسی تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی

پیشنهاد ساختار قانون جامع معاضدت حقوقی

گزارش علمی تحت عنوان مبانی و راهکارهای توسعه معاضدت حقوقی در جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد ساختار "قانون جامع...

پیشنهاد ساختار قانون جامع معاضدت حقوقی

تهیه گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس نهم توسط مرکز تحقیقات مجلس

گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان بر مصوبات مجلس نهمبه همراه راهکارهای رفع آنها در آینده، توسط مرکز تحقیقات...

تهیه گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس نهم توسط مرکز تحقیقات مجلس

تدوین گزارش راهکارهای تقنینی کاهش نرخ طلاق توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با استفاده از تجربه اساتید حوزه و دانشگاه وکارشناسان مسائل اجتماعی اقدام...

تدوین گزارش راهکارهای تقنینی کاهش نرخ طلاق توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

 
Untitled-1

faslname


www.larijani


khabarname-icon


اخلاق-و-قانون

پرونده-های-علمی-ویژه

دستور جلسات





آسیب‌شناسی قانون بازار اوراق بهادار
سه شنبه, 07 شهریور 1396 ساعت 10:25

مركز تحقيقات - اصلي -مجلسگروه مطالعات فقهی حقوقی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی قانون بازار اوراق بهادار را در قالب یک طرح پژوهشی مورد آسیب شناسی قرار داده و پیشنهادات و راهکارهایی را ارائه داده است.

به گزارش روابط عمومی،در این پژوهش ایرادات اصلی قانون بازار اوراق بهادار به صورت مختصر تبیین و راهکارهایی ارائه شد.

در مقدمه این طرح آمده است: مقررات ‌گذاری نظام مالی یکی از حساس‌ترین عرصه‌های تقنینی در دنیا تلقی می‌شود. بالا بردن اطمینان مشتریان به بازار، ثبات، شفافیت، رقابت، کارایی، یکپارچگی، امنیت اطلاعات، حفظ حقوق مشتریان و امنیت حقوقی از جمله معیارهایی است که مبانی وضع مقررات بازار سرمایه را شکل می‌دهد.

فعالان بازارهای مالی اشخاص خصوصی هستند که صرفاً متقاضی نظارت حاکمیت بر مبادلات خود در بازارهای متشکل و دخالت حداقلی دولت در این فرآیند هستند. بنابراین حداقل‌کردن ریسک‌های قانونی و به حداقل رساندن اصطکاک حاکمیت در این مبادلات از الزامات پویایی و کارایی بازارهای مالی است که با نگارش قوانینی محکم، نظارتی دقیق و ضمانت اجرای مؤثر این مهم تأمین می‌گردد.

اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، به عنوان قانون مادر بازار سرمایه، فرصت مغتنمی برای حل چالش‌های بازار سرمایه، رفع کاستی‌های این قانون، ایجاد ظرفیت‌های جدید در نظام مالی و حداکثر کردن سهم بازار سرمایه در ساختار اقتصادی کشور است. از سوی دیگر، بازار سرمایه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مزیت‌های نسبی چون شفافیت، کارآمدی، تطبیق با موازین شرعی، ساختارمندی، هزینه‌های کمتر در تأمین مالی و ... آمادگی بیشتری برای تحقق اقتصاد مقاومتی و گذار اقتصاد ایران از چالش‌های فعلی و اصلاح نظام اقتصادی دارد. به این ترتیب، اصلاح قانون بازار فرصتی برای ظرفیت‌سازی و حل چالش‌های ساختاری، ابزاری و هنجاری در نظام مالی کنونی است.

قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پس از بحث و بررسی زیاد در آذر سال 1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید . این قانون تحول اساسی در بازار سرمایه کشور ایجاد و دستاوردهای مهمی را برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد. از جمله دستاوردهای قانون 60 ماده ای مذکور می‌توان به افزایش سهم بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی، راه اندازی نهادهای مالی جدید‌، ارتقاء شفافیت بازار، تامین مالی شرکت‌ها از طریق بورس و افزایش تعداد سهامداران اشاره کرد. علیرغم آنچه ذکر شد بعد از گذشت بیش از یازده سال از تصویب قانون پیش گفته و تغییرات اساسی که در اقتصاد کشور و بازار سرمایه ایجاد شده است، قانون بازار اوراق بهادار دیگر پاسخگوی نیاز فعلی بازار سرمایه نبوده و بازنگری و اصلاح آن ضروری به نظر می‌رسد.

در این پژوهش ایرادات اصلی قانون بازار اوراق بهادار به صورت مختصر تبیین و راهکارهایی ارائه می‌شود.

قانون بازار اوراق بهادار که در آذرماه سال 1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید هرچند در زمان خود بی نظیر بوده و تحول اساسی در بازار سرمایه کشور ایجاد کرد، لکن با گذشت یازده سال از تصویب آن و تغییرات اساسی که در اقتصاد کشور و بازار سرمایه ایجاد شده است، دیگر پاسخگوی نیازهای فعلی بازار سرمایه نبوده و بازنگری و اصلاح آن ضروری است.

در این پژوهش آسیب های عمده و اصلی قانون بازار اوراق بهادار به صورت خلاصه تبیین شد که با اصلاح آنها می‌توان گام مثبتی در جهت رشد و توسعه بازار سرمایه و در نتیجه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران برداشت.
متن
کامل این گزارش در سایت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با آدرس(cmir.ir) منتشر شده است.

 

گزارش نهايي علمي حلقات

کتابشناخت

مصاحبه هاي علمي