Developed by JoomVision.com

محورهای سومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون

پیرو برگزاری موفقیت آمیز دو کنفرانس فقه و قانون در سال های گذشته از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی؛سومین...

محورهای سومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون

بسیاری از کارکردهای اساسی دین از رهگذر قانون به جامعه منتقل می شود

رئیس مرکز تحیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه بخش مهمی از رابطه دین و جامعه بر اساس قانون و چگونگی اجرای آن رقم...

بسیاری از  کارکردهای اساسی دین از رهگذر قانون به جامعه منتقل می شود

دکتر جلالی: مرکز تحقیقات با عمر کوتاه خود، فعالیت های مهمی را انجام داد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات مجلس و مرکز پژوهش ها دو بال مهم مجلس و نظام...

دکتر جلالی: مرکز تحقیقات با عمر کوتاه خود، فعالیت های مهمی را انجام داد

بررسی تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی

طرح "تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی" در نشست کمیته فقه اقتصادی شورای فقهی مرکز تحیقات...

بررسی تعزیر شرعی برای جرم تاخیر در تادیه اقساط موسسات بانکی و مالی

پیشنهاد ساختار قانون جامع معاضدت حقوقی

گزارش علمی تحت عنوان مبانی و راهکارهای توسعه معاضدت حقوقی در جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد ساختار "قانون جامع...

پیشنهاد ساختار قانون جامع معاضدت حقوقی

تهیه گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس نهم توسط مرکز تحقیقات مجلس

گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان بر مصوبات مجلس نهمبه همراه راهکارهای رفع آنها در آینده، توسط مرکز تحقیقات...

تهیه گزارش تحلیلی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس نهم توسط مرکز تحقیقات مجلس

تدوین گزارش راهکارهای تقنینی کاهش نرخ طلاق توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با استفاده از تجربه اساتید حوزه و دانشگاه وکارشناسان مسائل اجتماعی اقدام...

تدوین گزارش راهکارهای تقنینی کاهش نرخ طلاق توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

 conference2017 - small


Untitled-1

faslname


www.larijani


khabarname-icon


اخلاق-و-قانون

پرونده-های-علمی-ویژه

دستور جلسات





حوزه ها در کنار تولید معرفت دینی، به تطبیق معرفت دینی بر زندگی نیز همت گمارند
شنبه, 10 تیر 1396 ساعت 10:41

حاج آقا - سه

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه امروزه ترسیم و تصویر زندگی مطلوب و شایسته اسلامی برای نسل کنونی در صدر اولویت ها و ضرورت ها قرار دارد، گفت: این ترسیم، بدون دست زدن حوزه به "عملیات تطبیق دین بر زندگی" امکان پذیر نیست.

 

آیت الله احمد مبلغی در یک نشست علمی با بیان این نکته که عالمان دینی برای عملیات تطبیق دین بر زندگی، باید مطالعات ویژه، و اقدامات در خوری را تدارک کنند، گفت: متحول شدن مقوله نیاز در انسان معاصر، مخاطره آمیز بودن سهل انگاری نسبت به تطبیق دین بر زندگی و تاثیر مثبت عمل تطبیق دین بر تعمیق معرفت دینی، دلایل ضرورت عملیات تطبیق دین بر زندگی را شکل می دهند.

*متحول شدن وضعیت نیازها در انسان معاصر

آیت الله مبلغی گفت: تبدیل موضوعات گذشته به موضوعات پیچیده معاصر، پیدایش لایه های جدید در مسائل اجتماعی، پیچیده تر شدن مناسبات وشکل گیری گفتمان های اجتماعی، دستیابی به تکنولوژی و ابزارهای جدید، قادر شدن انسان برای تامین نیازهای بیشتر خود، به روز شدن فرهنگ (ریکاوری و بازسازی شدن و به جلو رفتن آن)، تحول در نوع نگاه انسان ها و ادبیات و مفاهیم آن ها و ... عوامل مختلفی هستند که وضعیت نیاز در انسان را دچار تحولی اساسی کرده اند.

وی با بیان اینکه بین انسان گذشته و انسان معاصر از حیث نیازها تفاوت هایی رخ داده است، گفت: پابه پای پیشرفت تکنولوژی لازم است تکنیک های حضور بخشی به دین در جامعه و تعیین نوع حضور دین در اجتماع مورد بررسی جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در گذشته امکانات انسان ها و به تبع آن، نیازها محدود بودند، و هر فرد با تامین یکی دو نیاز فوری، سایر اوقات خود را به کنار هم نشینی، و گعده های طولانی اختصاص می داد، گفت:اکنون این گونه نیست انسان احساس می کند، از لحظه لحظه زندگی، میتواند استفاده کند؛ چه آن که در اثر وفور ابزار و مدرن شدن آلات، نیازهای خفته انسان سربرآورده اند، و این اتفاق نامبارکی نیست.

وی ادامه داد :در این شرایط، انسان می تواند به خود بپردازد. الان مکنونات، واقعیت ها و نا پیداهای انسان، ظهور و بروز پیدا کرده اند و انسان به فکر تأمین آنها افتاده است، اسلام هم با این مخالف نیست، خط قرمز اسلام، حرام است، نه اصل زندگی، اصل زندگی را می خواهد باشد.

آیت الله مبلغی یادآورشد: نباید تصور کنیم اسلام آنگاه که از حرام سخن می گوید، دارد می گویدزندگی بد است! نه زندگی بد نیست زندگی مطلوب است و خدا هم دوست دارد که بندگان هم زندگی کنند و نشاط، شادابی داشته ودنبال زیبائی ها باشند.

وی اظهار داشت: اگر در عصر کنونی، خط قرمز نغلطیدن به حرام رعایت شود و زندگی به صورت پاک شکل گیرد، نیاز به خدا بیشتر درک می شود و عشق به باریتعالی بیشتر زمینه پیدا می کند.

 * مخاطره آمیز بودن اهمال نسبت به تطبیق

آیت الله مبلغی با اشاره به مخاطره آمیز بودن اهمال نسبت به تطبیق دین، گفت: اگر براي نسل کنونی، تصویر از چگونگی حضور دین در زندگی را ترسیم نکنیم، با دو خطر "گسست نسلی" و "به چالش افتادن دین مداری" مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به مخاطره گسست نسلی گفت: یکی از کارهایی که حوزه با کمک دانشگاه بر عهده دارند تخصصی کردن تطبیق مدام دین بر زندگی در حال نو شدن، است.

وی اضافه کرد: عملیات تطبیق و تجدید این عملیات، وظیفه ای اساسی است و اگر این امر را به حال نهادیم، نسل های کنونی از نسل های پیشینی، فاصله می گیرند، در نتیجه، به نوعی واکنش منفی نسبت به نسل گذشته روی می آورند و این خاستگاه آفت های بزرگ است.

آیت الله مبلغی با اشاره به چالش افتادن دین مداری خاطرنشان کرد: اگر عالمان دین موضوع تطبیق دین بر شرایط جدید زندگی را جدی نگیرند، و نسل های جدید را در این زمینه به حال خود رها  کنند، بخش هایی از نسل جدید به یک سردرگمی شدید، شکننده و پرمخاطره در نسبت با دین دچار خواهند شد؛ به واقع دین مداری و گرایش بخش هایی از نسل جدید به دین با چالش جدی روبرو می گردد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: این سردرگمی ناشی از آن است که برخی از تجربه های پیشین در تطبیق دین بر زندگی برای نسل جدید، بیگانه با زندگی احساس می شود و آن را برآورنده نیازهای خویش به صورت کامل نمی بینند و این به تصورات نادرست نسبت دین می انجامد.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: در شرائط فقدان ترسیم و تطبیق درست از دین، نسل های جدید، برای تطبیق دین در زندگی خود به سراغ تجربه نسل پیشین و در حال انقضا، می روند.

*نقش تطبیق دین در تقویت معرفت دینی

آیت الله مبلغی اظهار داشت: تولید معرفت دینی بدون تطبیق، راه نقص را می پیماید و در مسیر نادرست، ناقص و نارسا شکل می گیرد و اصولاً بدون تطبیق به سرانجام و فرجام نمی رسد، بنابراین تطبیق دین بر زندگی، امری علمی و در عین حال مهارتی است.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه لازم است مهارت تطبیق دین بر زندگی را در تعامل با جامعه تقویت کنند، گفت: اگر مهارت تطبیق برخاسته از دانش کافی نباشد، تطبیق دین به صورت سطحی انجام می گیرد.

وی با اشاره به این که تطبیق دین، نیازمند کار کارشناسی دقیق است و این تطبیق در هر زمان، به شناخت مختصات آن دوره نیازمند است، گفت: گرفتن مستقیم تطبیق دین از نسل گذشته بدون دخالت علمی، عملی و تدبیری عالمان زمان شناس دین، به دین آسیب می زند.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: عالمان زمان شناس دین، نباید اجازه دهند تا امر تطبیق دین برای نسل جدید، تابع محض تجربه نسل پیشین گردد.

 

گزارش نهايي علمي حلقات

کتابشناخت

مصاحبه هاي علمي